Fågelbord & fågelholkar

Om man vill ha lite mer fågelkvitter i sin trädgård kan det vara en idé att ha ett fågelbord. Man kan köpa olika sorters fågelfrön på lösvikt, som man sen kan sprida ut på bordet. Dem små fåglarna uppskattar detta jätte mycket.
Självklart är det viktigare att ha mat tillgänglig till fåglarna på vinter då det är svårt för dem att hitta mat, men det kan även vara trevligt på sommaren också!

Det finns fågelbord, fågelmatare och allt vad det nu heter, i olika varianter.
Jag har bland annat ett fågelbord som min morfar gjorde för säkert 20 sedan.

Morfan byggde det här fågelbordet med ett litet tak, monterad på ett järnrör. Jag har sedan bara stuckit ner röret i busken.



Det här lilla huset fyller man på mat uppifrån. Man lyfter på ena sidan av taket och fyller på. Sedan kommer det ut mat till fåglarna nere vid botten och trillar ut efter hand som fåglarna äter upp maten.

Sen kan man ju ha fågelholkar bara för att det är dekorativt, jag har hittills köpt en holk som egentligen inte har något syfte för fåglarna, men jag tycker det kan vara en fin liten detalj i trädgården.



Jag kommer absolut köpa hem, eller för den delen göra egna holkar, denna sommaren!!

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Bigbrother

Ja de är fint med fågelholkar, du kan ju gå ut i trädgården och öppna munnen så har du en fågelholk till.

2010-06-03 | 19:20:56




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!